Keemiatööstuse ettepanekud CLP-määruse läbivaatamise viimase etapi jaoks

Pexels

CLP määruse läbivaatamise ja muutmise protsess on jõudnud viimasesse faasi ehk alanud on institutsioonidevahelised läbirääkimised (triloog). Kahjuks on kavandatavate muudatuste hulgas jätkuvalt mitmeid probleemseid ettepanekuid, mis põhjustavad keemiatööstusele tõsist muret. Toome alljärgnevalt välja EKTLi ning meie katusorganisatsioonide CEFIC ja AISE peamised seisukohad CLP määrusega seotud parandamist vajavatest aspektidest. 

Fondi suurused ja vormingureeglid 
Ükski praegu institutsioonide poolt välja pakutud positsioonidest pole vastuvõetav.

Mõistame küll vajadust reguleerida märgistuse kirjasuurusi, et tagada loetavus. Kuid eelkõige väikeste tarbijapakendite puhul toob kavandatav suurendamine kaasa märkimisväärseid kulusid ja
operatiivsed mõjud. Praegused siltide suurused muutuvad enamiku toodete jaoks kasutuskõlbmatuks,
väheneb keelte arv, mida saab ühele sildile panna ja seega on vaja operatiivseid muudatusi, samal ajal suureneb ka oluliselt etikettide ümberkujundamise ja -trükkimise kulu. 

Parim viis fondi suuruse käsitlemiseks oleks lähtuda ECHA juhistest (1,2 mm kõigi pakendi suuruste jaoks), mida kaalutakse komisjoni vastavas mõjuhinnangus: sel juhul seadustaks CLP praktika, mida ECHA on juba praegu soovitanud ja mida ei peeta hetkel loetavuse probleemi põhjustavaks

Muude täpsustatud vormindamisreeglite puhul toetab keemiatööstus nõukogu ettepanekut, millega muudetakse komisjoni ettepanekust mõningaid liiga rangeid sätteid (jäetakse välja vajadus printida sildid valge taustaga ja joonte vaheline kaugus). 

 

Märgistuse värskendused 

Kuuekuuline ajavahemik ei ole paljudel juhtudel praktikas rakendatav, kuna segu klassifitseerimise ja märgistamise ajakohastamiseks on vaja palju samme.

Uues CLP-määruse ettepanekus nõutakse märgistuse ajakohastamist 6 kuu jooksul, kui ainele või segule on vaja määrata uus ohuklass või rangem klassifikatsioon või kui märgistusel on vaja uut lisateavet, ja 18 kuu jooksul kõigi muude juhtumite puhul. Juhime tähelepanu sellele, et nõukogu pakutud täiendused ei ole kooskõlas CLP-määruse artikli 15 lõikega 4, mis juba hõlmab seda, et neid sätteid kohaldatakse kõigi tarneahelas osalejate (tootjad, importijad ja allkasutajad) – mitte ainult esmaste tarnijate – suhtes. Märgime, et komplekssed väärtusahelad hõlmavad mitut astet allkasutajaid ja nõuavad seega mitmeastmelist tarneahela suhtlust. Samuti on see vastuolus praeguste tavadega (18 kuud kõigi osaliste jaoks), mis on osutunud piisavaks, et võimaldada etikettide ümberkujundamist, uuesti trükkimist ja pakendite uuesti märgistamist. Seetõttu toetame komisjoni ettepanekut, mis näitab, et märgistuse ajakohastamise ajakava peaks kehtima iga tarneahelas osaleja kohta.

 

Lapsekindlad turvasulgurid:
Keemiatööstus toetab Euroopa Komisjoni ja nõukogu seisukohta, et selle nõude kohaldamisala jääks praeguse CLP-määruse teksti juurde ja seda ei laiendataks mis tahes täiendavatele ohtudele.

Usume, et lastekindla turvasulguri (CRF) nõuet, mida kasutatakse tarbekaupade kõrgema ohutuse tagamisel, ei tohiks laiendada tõsise silmakahjustuse 1. ohuklassile. Selline laiendus tooks kaasa olulise osa igapäevaselt kasutatavate pesuvahendite (nõudepesu-, pesupesemis-) varustamise lastekindla turvasulguriga, mis aga ei vasta tegelikule riskile. Uuringud ja mürgistuskeskuste tagasiside näitavad, et silmakahjustus ei ole võrreldav nahasöövitusega, silmakahjustused on tavaliselt mõõduka/madala raskusastmega ja taanduvad täielikult lühikese aja jooksul. Tarbijauuringud näitavad aga, et tarbijad ei sulge selliseid pakendeid uuesti või valavad toote teise mahutisse, et vältida keerulist/aeganõudvat avamist ja sulgemist - see õõnestab eesmärki ja suurendab kokkupuute riski.
Nõude laiendamine takistaks ka jätkusuutlikkuse algatuste edenemist, piirates müüki taastäitmise teel, ringlussevõetud materjalide kasutamist, pakendite ringlussevõetavust ja toodete kontsentreerimist.

 

Rohelised väited 
Usume, et rohelised väited ei tohiks olla osa CLP-st, vaid neid tuleks käsitleda roheliste väidete direktiivi raames (mis on praegu parlamendis ja nõukogus läbivaatamisel).

 

Mitme koostisosaga ained (MOCS)
Toetame nõukogu ettepanekut kustutada kõigi kemikaalide osas MOCS-i sätted lisades nelja aastase tähtajaga läbivaatamisklausli, millele võivad järgneda seadusandlikud meetmed.

 

Rühmitamine ühtlustatud klassifitseerimise eesmärgil 
Hindame rühmitamisega seotud kiiremate otsuste tegemise eesmärki, kuid see ei tohiks toimuda teaduslike tõendite arvelt. Toetame Euroopa Parlamendi seisukohta, kuna see on viidetes REACH-määrusele komisjoni või nõukogu ettepanekutega võrreldes selgem. Samas me ei nõustu Euroopa Parlamendi seisukohaga, et rühmitamist tuleks CLH (harmoniseeritud klassifitseerimise ja märgistamise) protsessis kasutada vaikimisi ainepõhise CLH asemel. 

 

Klassifikatsiooni- ja märgistusandmik (CLI) 
Me ei toeta parlamendi muudatusettepanekut, mis sätestab, et kõige kaitsvam klassifikatsioon on ülimuslik juhul, kui teavitajad/registreerijad ei suuda CLI kandes kokkuleppele jõuda, kuna klassifikatsioon peaks põhinema teavitajale kättesaadavatel andmetel ja sõltuma ka selle lisanditest/ebapuhtustest. Aine valesti üleklassifitseerimisel võib teiste õigusaktide kohaselt olla mitmeid tagajärgi.

 

Lahtivolditavad sildid

Me ei toeta parlamendi muudatusettepanekut, mis nõuab, et lahtivolditava sildi esiküljel oleksid liikmesriigi riigikeele. Toetame nõukogu ettepanekut, mille puhul peaks esiküljel olema toodud kõikide sildis sisalduvate riikide ja/või keelte tunnused.

 

Müük taastäitmise teel:
Eelistame Euroopa Komisjoni ettepanekut taastäitmisjaamade kaudu müügi keelamisel teatud ohuklasside ja kategooriate puhul (ei tohiks laiendada hõlmama mõju silmadele).

 

Alljärgnevalt lisatud tööstuse seisukohtade täpsemad selgitused ja põhjendused ning konkreetsed muudatusettepanekud: CEFIC ettepanekud ja AISE ettepanekud