Parlament ja Nõukogu jõudsid esialgsele kokkuleppele uute eeskirjade suhtes, millega keelustatakse eksitavad reklaamid (sh rohepesu)

Pexels

Nõukogu ja parlament jõudsid 19.09.23 esialgsele poliitilisele kokkuleppele direktiivi suhtes, millega võimestatakse tarbijaid üleminekul rohelisele majandusele. Ettepaneku eesmärk on suurendada tarbijate õigusi, muutes ebaausate kaubandustavade direktiivi ja tarbijaõiguste direktiivi ning kohandades neid üleminekuga rohelisele majandusele.

Saavutatud kokkuleppes säilitatakse direktiivi peamised eesmärgid, kuid tehakse ka mõningaid parandusi: näiteks lisatakse keelatud tavade loetellu kasvuhoonegaaside heite kompenseerimisel põhinevad ebaausad väited, sätestatakse tõhusamad meetmed toodete enneaegse vananemise vastu, selgitatakse kauplejate vastutust teatavatel juhtudel, kehtestatakse ühtne vorm, et suurendada vastupidavusega seotud vabatahtliku müügigarantii nähtavust ning parandatakse nõuetele vastavuse õiguslikku garantiid käsitlevat meeldetuletust.

Kaitse ebaausate kaubandustavade eest

Selle direktiivi eesmärk on võimestada tarbijaid üleminekul rohelisele majandusele, et võidelda ebaausate kaubandustavade vastu, mis ei lase tarbijatel teha õigeid valikuid keskkonnasäästlikumate või ringluspõhiste toodete ja teenuste kohta. Käesoleva õigusaktiga soovitakse reguleerida selliseid tavasid nagu eksitav rohepesu või valeväited toodete kohta, mille kehtivusaeg on oodatust lühem.

Esialgses kokkuleppes on säilitatud direktiivi peamised eesmärgid, kuid selles esitatakse ka olulisi parandusi. Eelkõige:

  • suurendatakse kestlikkusmärgiste usaldusväärsust, määratledes sertifitseerimissüsteemi põhielemendid, millel need peavad põhinema, välja arvatud juhul, kui need on kehtestanud avaliku sektori asutused
  • suurendatakse tulevase keskkonnatoimega seotud väidete läbipaistvust ja järelevalvet
  • lisatakse keelatud kaubandustavade loetellu kasvuhoonegaaside heite kompenseerimisel põhinevad ebaausad väited. See tähendab, et ettevõtjad ei saa kontrollimata kompenseerimisprogrammide alusel väita, et mõnel tootel on neutraalne, väiksem või parem keskkonnamõju kui tegelikult
  • selgitatakse kauplejate vastutust teabe esitamise (või teabe puudumise) korral toodete enneaegse vananemise, tarbetute tarkvarauuenduste või põhjendamatute kohustuste kohta osta toodete varuosi nende algsetelt tootjatelt. Need tavad keelustatakse, kuid kompromisstekstis selgitatakse, et kauplejad vastutavad ainult sellisel juhul, kui on olemas teave, et disainilahendused võivad põhjustada selliseid olukordi.
  • võetakse kasutusele ühtlustatud märgis, mis sisaldab teavet tootjate pakutava vastupidavusega seotud müügi garantii kohta ja mis sisaldab viidet seadusest tulenevale vastavusgarantiile. Lisaks esitatakse kauplustes ja veebisaitidel nähtaval kohal ühtlustatud teade, et anda teavet seadusest tuleneva vastavusgarantii kohta. 

Edasised sammud:

Nüüd peavad mõlemad institutsioonid Euroopa Parlamendiga saavutatud esialgse kokkuleppe heaks kiitma ja ametlikult vastu võtma.

Direktiivi jõustumisel on liikmesriikidel kaks aastat aega sätete üle võtmiseks.