EKTL palus etanooliga seoses kemikaaliohutuse komisjoni kokkukutsumist

Ethanol

Eesti Keemiatööstse Liit vastas 13.05.25 Sotsiaalministeeriumi tagasisidele etanooli teemal. Andsime ametiasutustele teada ka Liidu sisendist ECHA avalikku konsultatsiooni alternatiivide hindamise osas.

Võttes arvesse teema tõsidust ning prioriteetsust kogu keemiatööstusele ja seotud tööstusharudele, palusime oma pöördumises selle põhjalikku arutelu Eesti kemikaaliohutuse komisjonis esimesel võimalusel.

Hindame kõrgelt Sotsiaalministeeriumi väljendatud seisukohta, et samaväärsete toimivate alternatiivide puudumisel tuleks etanooli kasutamist desinfitseerimisvahendite koostises jätkuvalt lubada. Samas tunneme jätkuvalt muret ja juhime tähelepanu, et erandite tegemine ja nendele lootmine ei ole tööstuse jaoks toimiv lahendus. EL regulatsioon on üles ehitatud loogikale, et KMR 1 klassifikatsiooniga ainete kasutamine tavatarbijale suunatud toodetes on keelatud (kui sisaldus ületab 0,1%). Isegi kui võimaldatakse teatud erandeid taotleda, siis on need äärmiselt limiteeritud ning ka nende puhul kehtivad väga madalad kontsentratsioonipiirangud ja/või kokkupuute minimeerimise meetmed. Etanooli sisaldavate tavapäraste toodete (nt käte- ja pindade desovahendid, sääsetõrjevahendid, tuuleklaasipesuvedelikud, puhastusvahendid, parfüümid, diffuuserid jne) puhul ei oleks sellistest eranditest vähimatki abi. 

Tööstus on seisukohal, et etanooli ümberklassifitseerimine KMR 1 aineks praeguse biotsiidimääruse protsessi raames ei ole põhjendatud (täpsemad põhjendused artikli lõpus lisatud pöördumises):

  • Pole selgitust, kuidas 2013 aastal esitatud andmed ei võimaldanud otsust langetada, aga 2024 aasta analoogsed andmed võimaldavad?
  • Pole selgitust, kuidas hindava pädeva asutuse (Kreeka) ettepanekust reproduhtiivtoksiline 2 sai hiljem reproduktiivtoksiline 1 ja kantserogeen 1?
  • Pole selgitust, miks võetakse arvesse inimtarbimisel ja alkoholi kuritarvitamisel saadud andmeid, mis ei peegelda kuidagi realistlikku kemikaalikasutust?
  • Pole selgitust, kuidas kõikide teiste EL-väliste riikide, mis kasutavad klassifitseerimise aluseks sama ülemaailmselt harmoneeritud süsteemi (GHS), puhul pole etanooli kemikaalina kasutust klassifitseeritud KMR 1-ks?
  • Biotsiidikomitee pole pädev otsustama harmoneeritud klassifikatsiooni – õigusselguse ja -kindluse mõttes on väga halb praktika, kui biotsiidikomitee klassifikatsioon erineb harmoneeritud klassifikatsioonist.
  • Harmoneeritud klassifikatsiooni muutmise protsess on algusjärgus ning pole teada, millise lõpptulemuseni see jõuab.  

Leiame, et etanooli klassifitseerimise otsus tuleks jätta Kemikaaliameti riskihindamise komitee (ECHA RAC) langetada ning biotsiidikomitee võiks kaaluda oma arvamusest KMR 1 ettepaneku väljajätmist ja etanooli heakskiitmist hetkel kehtiva harmoneeritud klassifikatsiooni alusel. 

Lisaks soovisime aru saada, kas biotsiidimääruse raames otsustatav KMR 1 klassifikatsioon saaks olema kohustuslik ka teistes kemikaalivaldkondades või tekib absurdne olukord, kus sama etanoolipartii sõltuvalt kasutusalast on kord KMR 1 ja kord mitte. Kahjuks kaskaadmõjude osas tööstusele selgeid vastuseid ei anta